Kiedy nazwa produktu jest silna i perswazyjna? Sztuka namingu produktów | CODES Brand & Corporate Identity

Kiedy nazwa produktu jest silna i perswazyjna?

Nazewnictwo produktów, ze względu na coraz większą konkurencję, staje się jednym z kluczowych zagadnień efektywności marketingu. Wraz z ilością nowych produktów rośnie liczba nazw. Nazwa produktu odróżnia od konkurentów i wyróżnia na rynku.

Nazwa produktu a marka firmy

Czasami komunikacja marki i nazwa produktu jest kształtowana w taki sposób, by stworzyć wrażenie, że jest to marka firmy. Przykładami tego typu działania są marki, które dzięki konsekwentnej promocji z wykorzystaniem hasła reklamowego w funkcji sloganu firmowego, wpierają wszystkie swoje oferty. Takie działania mają sens zwłaszcza w sytuacji, gdy firma wprowadza na rynek produkty skierowany do spójnego segmentu rynku i klientów. Zbudowanie reputacji tego produktu w oparciu o markę firmy jest tańsze i szybsze. Wprowadzenie osobnej marki i nazwy produktu, a następnie promowanie jej na kształt samodzielnej i niezależnej od marki firmy jest stosowane, gdy oferta kierowana jest do różnych grup klientów, różnych rynków lub różnych półek cenowych.

Nazwa produktu na rynki międzynarodowe

Rankingi najsilniejszych na polskim rynku marek obalają mity mówiące o tym, że typowo polska nazwa produktu przeszkadza w budowaniu silnej pozycji rynkowej. W pierwszej setce rankingu można odnaleźć tak swojskie nazwy jak Tymbark, Karotka, Kubuś, Łaciate, Grześki i Nałęczowianka. Delicje Szampańskie, Ptasie Mleczko i Winiary skutecznie konkurują nawet takimi liderami jak Milka czy Danone. Nazewnictwo produktów polskich z polskimi markami rośnie bardzo szybko. Jest w tym jednak pewne ograniczenie. Polska firma z lokalną nazwą produktu może być ograniczeniem w stosowaniu za granicami kraju. Pojawiają się ograniczenia lingwistyczne i kulturowe. A to obniża wartość marki. To także obniża skuteczność działań marketingowych.

Nazwa produktu

Nazwa produktu

To jaką formę ma nazwa produktu zależy od rynku, na którym działa firma. Wiadomo, jeśli polskie przedsiębiorstwo eksportuje za granicę produkty z polskimi nazwami, to tamtejsi odbiorcy mogą mieć problemy z zapamiętaniem słowa, w których są fonemy z języka polskiego. Tak samo w Polsce, zastosowanie obcojęzycznej nazwy produktu może skutkować tym, że nie klienci będą mieli problem nawet z rozróżnieniem jej na półce sklepowej, bo nie będą wiedzieli, jak się ją pisze lub czyta. Za przykład może posłużyć Pyshniak – nazwa produktu – polskiego soku jabłkowego.

Unikatowość oferty a perswazyjna nazwa produktu

Polacy z perspektywy języka polskiego dość łatwo mogą stwierdzić, która nazwa produktu jest ładna, a która brzydka. Estetyka brzmienia, czyli eufonia, wpływa na to jak jest postrzegana nazwa produktu i sama oferta . Co więcej, istnieją w tym obszarze pewne konwencje nazywania produktów. Francuskie nazwy perfum są dobrze odbierane w Polsce, bo kojarzą się ze zmysłowością i elegancją. Dzięki wykorzystaniu różnych morfemów, skojarzeń, słów, nazwa może mieć nadany ładunek znaczeniowy, który sprawi, że nazwa produktu będzie przekazywała pozytywny komunikat do odbiorcy. Na każdym rynku panują pewne konwencje. W branży informatycznej są firmy z cząstką „net” a w telekomunikacyjnej „tel”. Aby się odróżnić, należy wystrzegać się tworzenia konstrukcji z ich użyciem. Aby „wejść” w branże, można stosować obowiązujące konwencje nazewnicze. Wadą takiego podejścia jest utrata charakterystyczności marki. Nazwa produktu może upodabniać się do konkurentów, taka jak w wypadku margaryn Kama i Rama.

Silna nazwa produktu

Silna nazwa produktu

Nazwa produktu a bezpieczeństwo prawne.

Każda nazwa produktu, jeśli chcemy budować sukces rynkowy, powinna być bezpieczna. To oznacza, że powinno się ją dać zarejestrować i chronić prawnie jako słowny znak towarowy. O tym, czy nazwa produktu ma zdolność wyróżniającą, decyduje urząd patentowy. Nazwa produktu musi spełniać kilka przesłanek aby miała szansę na ochronę prawną Przede wszystkim powinna się różnić od tych już na rynku istniejących. Bez względu na to, jak doskonałą i dobrze brzmiącą nazwę przygotujemy, nazewnictwo produktów jest bezużyteczne, jeśli nie będzie się dało jej zarejestrować. Nazwa produktu nie może klientów prowadzać w błąd. Oznaczenia produktów są regulowane odpowiednimi przepisami.

Aby połączyć wszystkie te wymagania, najlepiej zwrócić się z prośbą o pomoc do firmy, która zajmuje się nazewnictwem. Specjaliści z agencji namingowej stworzą taką nazwę, która będzie nośnikiem komunikatu marketingowego i jednocześnie, zapewnią jej ochronę prawną.

Nowa nazwa produktu to kluczowa dla sposobu komunikowania marki decyzja. Nazewnictwo produktów musi być przygotowane na różne zastosowania w działaniach marketingowych i promocyjnych. Zła nazwa produktu szkodzi, ogranicza markę. Słaba nazwa produktu, to mniejsza sprzedaż, mniejsze zyski i wyższe koszty marketingu.

 Silna nazwa marketingowa narzędziem budowania marki.

Jak powstaje dobra i unikalna nazwa marki produktu?

Nazwa produktów spożywczych – stereotypy nazewnicze

Dodaj komentarz

*


WordPress SEO var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-15414957-2']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();