Nowa marka w portoflio. Wizerunek i identyfikacja w motoryzacji.

Infiniti to marka luksusowych samochodów osobowych, należąca do koncernu Nissan Motor. Jako nowa marka, Infiniti rozpoczęła swoje życie na rynku w 1989 roku. Pierwszym rynkiem, na który Japończycy wprowadzili Infiniti były Stany Zjednoczone.

Nowa marka w portfolio

Koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wielu, to bardzo silna konkurencja na rynku motoryzacyjnym. Na mocno nasyconym rynku zaczął się proces segmentacji ofert. Japońskie marki, które stosowały strategię silnych marek producentów masowych aut, wprowadziły do swoich portfeli marki Premium.

Luksus z Kraju Kwitnącej Wiśni to Lexus od Toyoty, Acura od Hondy i właśnie Infiniti od Nissana. Nowa marka Nissana, był odpowiedzią na oferty luksusowych aut europejskich i amerykańskich. Z analiz rynku wynikało, że tylko nowa marka pozwoli firmie na uzyskanie odpowiedniego poziomu sprzedaży.

Infiniti logo
Infiniti logo

W 1983 roku Nissan zdecydował o likwidacji marki Datsun. W ten sposób marka firmy i marka produktów były jednakowe. Miało to na celu wzmocnienie siły marki globalnie. W 1985 roku Nissan Motors powołał do życia zespół, której celem stało się zbudowanie nowej luksusowej marki samochodów. Nowa marka to nowa specyfikacja techniczna, nowy wizerunek, nowy sposób działania salonu sprzedaży i sposób obsługi klienta. Japończycy bardzo mocno rozwinęli działania związane ze zrozumieniem potrzeb i zachowań klientów z segmentu premium.

Nowa marka i jej wizerunek

Już rok później rozpoczęto prace nad Q45. Miał to być flagowy model jaki oferowała nowa marka. Równolegle trwały prace nad tożsamością Infiniti. Nowa nazwa Infiniti pochodzi od angielskiego słowa „nieskończoność”. Nazwa została opracowana w roku 1987. Kolejnym elementem wizerunku nowej marki miało być logo Infiniti. Elipsa z wciętym ostro trójkątem ma symbolizować biegnącą po horyzont autostradę. Miało to prezentować nieskończoność, wyobraźnię i dążenie do doskonałości. Cały projekt realiozwany był przez wyspecjalizowane studia projektowe. Naming i strategia wizerunkowa marki są podstawą rynkowej prezentacji marki. Japończycy wiedzieli, że zaniedbania w tym obszarze, długo by ciążyły na materketingu Infiniti.

Nazwa Infiniti pochodzi od angielskiego słowa „nieskończoność”.

Infiniti nie jest najsilniejszą z japońskich marek luksusowych. Niemieckie marki także zostawiają Infiniti w tyle. Do tego dochodzi rosnąca siła marek brytyjskich. Japończycy konsekwentnie budują swoją sieć dystrybucji na świecie w krajach w których przybywa milionerów. W Japonii nowej marki nie wprowadzono a luksusowe modele sprzedawane są pod marką korporacyjną.

 

nowa marka infiniti
nowa marka infiniti

 

Nowa marka miała za cel zaskakiwać klientów innowacyjnością i nowościami. Wyjątkowość tej marki to nie tylko luksusowe wyposażenie, ale też rozwiązania niespotykane u konkurencji. Nowa marka wprowadziła na rynek cztery koła skrętne. Nowa marka to także pierwsze aktywne zawieszenie pojazdów. Obok takich firm jak Jeep, Land Rovera, Lexusa czy Acura, Infiniti wprowadziło luksusowe auto terenowe.

Portfolio marek Nissan

Nowa marka w swoim koncepcie opierała się na wizerunku japońskiej niezawodności. „Przez przeszłość do przyszłości” zostało wybrane jako slogan marki i strategia działania. Marka konsekwentnie realizuje swój koncept. I choć jest to marka niszowa, Nissan konsekwentnie pracuje nad jej rozwojem. Marka ta jest elementem portfolio firmy Nissan, która niedawno ogłosiła reaktywacje marki Datsun. Datsun w portfolio japońskiego producenta kierowany ma być do klienta ekonomicznego. W ten sposób Nissan pokrywa markami wszystkie segmenty klientów – do każdego segmentu kierowana jest opracowana ofertowo i wizerunkowo marka. To bardzo logiczna struktura portfolio marek. Każda nowa marka w tym portfolio ma swoją pozycję, segment klientów, pozycjonowanie konkurencyjne, wyróżniający wizerunek i strategie konkurowania.

Pierwsze samochody sygnowane nazwą Datsun pojawiły się w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Ostatnie auta nazwane marką Datsun zeszły z taśm montażowych firmy w roku 1986. Obecnie ma nastąpić reaktywacja marki.

Reaktywacja marki Datsun

Datsun jest marką firmy Nissan. Początki Nissana sięgają roku 1911. W tym czasie japoński przedsiębiorca Masujiro Hashimoto, założył w Tokio firmę automobilową. Jej pierwotna nazwa to Kwaishinsha. Hashimoto podpatrywał produkcję aut w Stanach Zjednoczonych. Efektem jego zamorskiej wizyty było opracowanie pierwszego samochodu osobowy, który ochrzczono nazwą DAT. Nazwa jest anagramem pierwszych liter nazwisk ludzi uczestniczących w realizacji tego przedsięwzięcia: Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Nazwa ta miała także swoje znaczenie – w japońskim słowo „datto” znaczy „uciekający zając” – synonim szybkości i zwinności. Biegnący zając był symbolem pierwszych modeli DAT. Pojawił się także jako figurka na kilku późniejszych modelach Datsunów. Równolegle do firmy DAT w Osace działała firma Jitsuyo Jidosha. W 1926 roku nastąpiła fuzja obu firm. Kwaishinsha i Jitsuyo Jidosha, a po kolejnych zmianach w 1934 roku firma zmieniła nazwę na Nissan Motor Co. Ltd. Sama nazwa Datsun pojawiła się w latach 30. Jeden z prototypów auta nazwano Datson, a po kolejnych modyfikacjach nazwa przybrała formę Datsun. Samochody Datsun budowały pozycję firmy i wkrótce przedsiębiorstwo stało się drugim co do wielkości producentem samochodów w Japonii. Pomimo sukcesu rynkowego w 1983 roku zaprzestano stosowania marki Datsun. Od tego momentu, w ramach wzmacniania międzynarodowej pozycji marki, ujednolicono nazwę produktów i nazwę firmy. Nazwa Nissan, wcześniej była zarezerwowana wyłącznie dla ciężarówek. Reaktywacja marki Datsun ma dotyczyć zupełnie innego segementu aut.

Datsun reaktywacja marki

Datsun reaktywacja marki

Czy reaktywacja marki gwarantuje sukces?

Reaktywacja marki Datsun wiąże się z opracowaniem tanich modeli auta. Kiedyś Datsun był liczącą się marką, za dwa lata ma być oznaczeniem ekonomicznych aut na rosnące rynki. Hitowym modelem Datsuna była seria sportowych coupe oznaczonych literą „Z”. Reaktywacja marki ma pomóc w zbudowaniu pozycji firmy na rynku aut ekonomicznych. Czy renoma Datsuna przysłuży się nowej ofercie japońskiego koncernu? W portfelu firmy Nissan jest jeszcze marka Infiniti. Reaktywacja marki Datsun jest odwrotną strategią do powołania marki Infiniti. Marka Infiniti pojawiła się na rynku USA i Kanady w 1989 roku. Infiniti kierowana jest do wymagających klientów. Wprowadzając tą markę, Nissan rozpoczął konkurencję z autami amerykańskimi i europejskimi w tym segmencie rynku. Pierwsze modele Infiniti bazowały na modelach Nissana oferowanych w Japonii. Strategia kilku marek pozwala Nissanowi na efektywną konkurencję we wszystkich segmentach aut osobowych, a reaktywacja marki nie naruszy wizerunku Nissana ani Infiniti.


WordPress SEO var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-15414957-2']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();